Recenzie album: Fantome – Micul Paris

cover-fantome-micul-paris-1000x1000

În ultimii 5 ani, muzica underground românească a fost schimbată total de prezența unor trupe extrem de inovative pentru țara asta. În 2010 a luat naștere trupa Subcarpați, în 2012 a apărut Argatu, iar în 2015 a apărut Fantome. Trupa este formată din Vlad (25 de ani) și Bogdan (27 de ani) – doi producători muzicali din București. Pe lângă aceștia, Bean MC, Vali Umbră și AFO și-au făcut simțită prezența în primul album al trupei Fantome. Acest album se intitulează „Micul Paris„, și conform unui comunicat emis din partea trupei, ” este un nume dat Bucureștiului într-o anumită perioadă. Iar perioada aceea fascinantă pentru mulți dintre noi avea o muzică specifică, muzică din care se inspiră Fantomele. La mijloc e, cumva, și o doza de ironie, pentru că Bucureștiul zilelor noastre, din păcate, nu mai are nici o treabă cu Parisul. De fapt, nici nu știm dacă a și avut vreodată.

Albumul conține 10 piese, acestea fiind aranjate în următoarea ordine:

Prima piesă este „Cu drag, Fantome„. Această piesă are un titlu extrem de sugestiv, și dacă stăm bine și ne gândim, aceasta prezintă esența trupei Fantome, auzindu-se frecvent în piesă versul „muzică de bântuială între vechi și nou„. Sunetul acestei piese îți induce o stare latentă de meditație, și te obsedează, și vrei să asculți din ce în ce mai mult. Și asta e doar prima piesă.

A doua piesa se numește „Nu vreau sa mor„. Ceea ce este de admirat la trupa Fantome este faptul ca au urcat piesele pe YouTube, iar fiecare piesă beneficiază de un videoclip sugestiv. Nu este un videoclip filmat cu trupa, majoritatea prezintă imagini dintr-un oraș din perioada burgheză sau cea interbelică; albumul se cheamă „Micul Paris„, totuși. În această „a doua piesă” putem remarca un sample din piesa „Amar„, a lui Gabi Luncă, o solistă cunoscută de muzică lăutărească și populară. Dar dacă stăm și disecăm melodia în profunzime, putem remarca și o replică preluată din filmul românesc „Balanța„. Aceasta este:

Dom’ Doctor, știți de ce nu vreau să mor? Eu am treaba foarte serioasă de făcut în lumea asta, și nu plec de-aici până n-o rezolv.

A treia piesa se intitulează „Încă te mai aștept„. Aceasta beneficiază de un videoclip din arhiva TVR cu Bucureștiul interbelic, în clip recunoscându-se Piața Universității sau Ateneul Roman. Piesa are sample-uri din vocea lui Nicolae Nițescu, un cântăreț celebru de muzică ușoară și interpret de romanțe. Este folosit sample-ul piesei „Te-aștept diseară-n Cismigiu„, dar combinat cu sunetul trupei Fantome e cu adevărat un „cântec de bântuială”.

A patra piesa este „Dacă dragoste nu e, nimic nu e„. Dacă mai devreme am auzit o expresie din filmul „Cel mai iubit dintre pământeni„, acum avem o secvență din acest film prezentă în videoclipul acestei „a patra piese”. Pe fundal se poate auzi vocea lăutarului Victor Gore, iar sample-ul folosit este după piesa „Măicuța mea, să nu mori„, dar la cât de modificat e acest sample, abia poți remarca vocea lui Victor Gore. Dacă ascultați piesa originală a lui Victor Gore cu piesa celor de la Fantome, ați spune că sunt două piese total diferite. Fantome, cu toate că folosesc multe sample-uri din muzica lăutărească românească, reușește să modifice piesele într-un anumit fel încât ai senzația că sunt piese originale, fără nici un sample.

A cincea piesa este „Amurg„. E ciudat atunci când descarci albumul, pentru că a cincea piesă se numește „Zorile”, dar e una și aceiași cu cea din clipul de mai sus. Probabil e o greșeală minoră din partea celor de la Fantome, dar piesa aceasta, indiferent de ce titlu are, îți induce aceiași stare ca și piesele precedente: meditație latentă. Videoclipul piesei conține imagini de pe canalul de YouTube a lui Pascal Viola.

Dubla #17” este un interviu remixat, în marea sa majoritate. Vocea feminină este preluată dintr-un interviu a lui Speranța Rădulescu din emisiunea „Garantat 100%” de pe TVR1. Speranța Rădulescu este cunoscută ca fiind etnomuzicolog, profesor doctor în muzicologie.

Videoclipul piesei „Ah, ce dor îmi este de tine” conține imagini din Bucureștiul de altădată. Trebuie menționat că nu sunt aceleași imagini ca-n piesa „Încă te mai aștept„. Sample-ul de fundal este din piesa „Puișorul meu dorit” al artistei de muzică lăutărească, Romica Puceanu.  Instrumentalul este inspirat din piesa „Like a dream” de la JIM.

A opta piesa este „Fiul Ploii„. Este a doua piesă ce folosește sample-urile vocale ale cântărețului Victor Gore. Videoclipul conține imagini dintr-un film românesc din anul 1987, intitulat sugestiv „O zi în București„.

Pen-ultima piesă, „Reîncarnare„, începe cu o mostră din piesa „Frumoasă-i Constanța” cântată de actorul Gheorghe Dinică. Este a doua piesă de pe acest album unde se pot auzi în mod evident vocile lui AFO și Vali Umbră. AFO folosește un joc de cuvinte prin care face aluzie la ultima sa piesă, „Cred că sunt extraterestru„, în timp de Vali Umbră explica una dintre ideile aceste trupe: „Voi fi o fantomă, pe care o s-o auzi în difuzor, după ce mor.

Ultima piesă, „Tema de doctorat„, începe cu o aluzie la piesa „Reîncarnare„. Videoclipul piesei prezintă imagini din filmul „O zi în București„. Negativul piesei conține un sample din piesa RadjAtheism.

Trupa Fantome este una extrem de inovativă în underground-ul românesc. Ideea nu este deloc originală, ei nefiind primii ce remixează piese din folclor sau muzică lăutărească românească, dar felul în care sunt editate piesele, sample-urile fiind de la interpreți decedați (Gheorghe Dinică, Romica Puceanu, Victor Gore ș.a.) și trupa chemându-se Fantome pe deasupra, îi face unici în muzica românească. E prima trupă care a făcut videoclip pentru fiecare piesă de pe albumul lor de debut, „Micul Paris„.

Albumul se poate descarcă gratuit de >>>aici<<<.

Trupa Fantome va susține primul concert pe data de 30 mai 2015, la Arenele Romane din București, în cadrul primei ediții de „Soundcheck 021 Fest„. Aceștia vor împărți scena cu artiști precum Subcarpați, AFO sau Argatu.

2 thoughts on “Recenzie album: Fantome – Micul Paris

1. Adrian

Pentru cea de-a doua piesa “Nu vreau sa mor“, replica preluata nu este din filmul românesc “Cel mai iubit dintre pământeni“, ci din filmul „Balanta”: