Recenzie: Notorious (2009)

not

Notorious este un film biografic din anul 2009, regizat de către George Tillman Jr. alături de care au fost scenariștii Reggie Rock Bytherwood și Cheo Hodari Coker.

Cele 122 de minute, care curpind întreg filmul biografic, prezintă viața și ascensiunea carierei muzicale a celebrului rapper american Notorious B.I.G până în momentul în care acesta, este asasinat în urma conflictului dintre East și West Coast. De notat este faptul că a fost împușcat de 9 ori.

Filmul începe cu data de 8 Martie 1997, când Notorious B.I.G a fost ucis în mașină, chiar după ce a plecat de la lansarea celui de-al doilea album al său, intitulat ”Born Again”, care a avut loc în Los Angeles, prezentând apoi o parte din copilăria și adolescența acestuia, rolul micuțului Biggie fiind interpretat chiar de fiul acestuia, Christopher Jordan Wallace, în vârstă de 11 ani, rezultat din cea de-a doua căsnicie a faimosului rapper cu Faith Evans. Provine dintr-o familie destrămată, tatăl său abandonându-l, fiind crescut în Brooklyn doar de mama sa pe care o iubea și care a apărut în videoclipul piesei ”Juicy”.

Ascultă și scrie versuri încă de mic, chiar dacă a fost înjosit de către o fetiță la școală care i-a spus ”You too fat, too black and too ugly”, moment care l-a marcat și despre care eu cred că face referire în piesa ”Juicy” de pe albumul său de debut numit ”Ready to die”, spunând:

”Girls uses to diss me
Now they write letters cause they miss me”.

Însă, odată cu curajul său de a încălca restricțiile impuse de mama sa, dorința de a face bani l-a orbit și l-a condus pe alte căi care au ca rezultat traficul de droguri de la o vârstă fragedă, alături de D-Roc, prietenul său din copilărie.

Ajunși în perioada adoleșcenței, unde rolul lui Notorious este jucat de către Jamal Woolard, afacerile cu droguri merg ca pe roate, Notorious B.I.G spunând ”See, drug dealing was like my wife. Rapping was just some chick on the side.”, improvizând, din când în când, câte un freestyle la cererea prietenul său D-Roc.

Violetta Wallace, mama artistului, îl scoate afară din apartament imediat după ce aceasta găsește cocaină sub patul fiului său. Nu după mult timp de la acest incident, iubita îi comunică faptul că e însărcinată.

Înregistrează un demo care ajunge să fie auzit de către Sean Combs, cunoscut drept ”Puffy”. Acesta îi propune lui Notorious B.I.G un contract cu condiția de a renunța la afacerile cu droguri, trasând o linie între afacerile din stradă și artiștii săi. Prin urmare Notorious B.I.G renunță la afacerile cu droguri și se dedică visului de a deveni un mare rapper în East Coast pentru a echilibra balanța cu cei din West Coast, unde predominau nume precum Dr. Dre, Snoop Dogg și Tupac. Sean Combs joacă un rol important în cariera artistului, căci îl îndrumă până în momentul în care sfârsește ținându-l în brațe în drum spre spital, după ce a fost împușcat în Los Angeles. Totuși, există speculații în ceea ce-l privește pe Puff Daddy, unii crezând că el ar fi putut conduce asasinatul lui Biggie, deoarece se afla în altă mașină atunci când acesta a fost ucis, ajungând imediat din urmă la locul faptei.

Puffy” este concediat, prin urmare contractul despre care a vorbit cu Biggie nu mai e valabil. Dezamăgit, artistul se întoarce la afacerile din stradă, însă nu apucă să facă un pas căci poliția apare și îl urmărește atât pe el cât și pe D-Roc, care-i era alături. Polițiștii găsesc o armă asupra lor, iar D-Roc se sacrifică pentru prietenul său, spunându-i că e talentat și că trebuie să-și urmeze visul și să ajungă un mare rapper, după care mărturisește că arma îi aparține, Biggie fiind lăsat să plece.

Notorious B.I.G începe de jos, cântând prin universități. Nu după mult timp, Puff Daddy înființează studio-ul Bad Boy Records, unde artistul are ocazia de a-și înregistra primele piese care urmau să fie pe albumul său de debut intitulat ”Ready to die”. Lirica foarte bună, trăirile sincere pe care le descrie și felul în care acesta își interpretează piesele iau adus succes și a început să fie remarcat atât de femei cât și de alți artiști precum Tupac.

În film e prezentată viziunea lui Notorious și a producătoriilor în ceea ce privește atacul asupra lui Tupac de la studio-ul Bad Boy care se crede că a fost plănuit ca oricine intră în acel moment în clădire să fie jefuit, unde Tupac a fost împușcat de cinci ori, prezentând neimplicarea celor de la Bad Boy în atac. În documentarul ”Tupac: Resurrection”, Tupac spune că este convins că cei din Bad Boy au plănuit atacul și că a crezut că Notorious B.I.G îi era prieten, dezamăgindu-l.

După ce Tupac își revine, acesta lansează un diss memorabil adresat celor din studioul Bad Boy, intitulat ”Hit Em Up”, care ajunge să fie interpretat ca fiind un diss adresat întregii East Coast din partea celor din West Coast. Biggie urmează să concerteze în West Coast unde este huiduit și se vede obligat să interpreteze ”Who Shot Ya?”, o piesă pe care, zice el, a scris-o inainte ca Tupac să fie atacat, dar care i-a dat și mai multe motive artistului Tupac să creadă că el a fost în spatele atacului.

Din documentarul ”Biggie & Tupac” aflăm că Biggie l-a vizitat pe Tupac la spital după atacul de la studio-ul Bad Boy. Informația vine din partea tatălui vitreg al lui Tupac care mărturisește că l-a întânit pe Biggie și că acesta i-a lăsat o impresie bună.

În viziunea filmului documentar ”Biggie & Tupac”, regizat de Nick Broomfield, rezultă că atât asasinarea lui Tupac cât și cea a lui Biggie a fost plătită și pusă la cale de către unul dintre cei mai puternici oameni din industria muzicală în acea vreme, mai exact, de către Suge Knight, cel care deține Death Row Records, redenumit Tha Row Records, unde Tupac a fost semnat. Dubios este faptul că artistul are încredere în Suge, poreclindu-l Suge Godfather. Motivul pentru care Suge l-ar fi ucis este datorat zvonurilor care susțin că Tupac ar fi vrut să semneze cu un alt label. Se spune că Suge Knight avea în jur de 30-40 de agenți de poliție din Los Angeles sub ordinul de plată, ceea ce-l făcea greu de acuzat. În ceea ce-l privește pe Biggie, asasinarea acestuia a avut ca scop acoperirea crimei lui Tupac, lăsând loc pentru interpretări și blamând rivalitatea dintre East și West Coast.

Mai există și o altă teorie în legătură cu asasinarea celor doi artiști, realizată de către Chuck Phillips, publicată pe data de 6 Septembrie, 2002. El susține că Tupac Shakur a fost ucis de către gang-ul Crips pentru a se răzbuna pe acesta în urma unei bătăi pe care Tupac i-a aplicat-o unuia dintre membrii gang-ului, iar pistolul folosit de aceștia a fost luat de la Notorious B.I.G care a fost de acord să-i plătească pe Crips cu 1 milllion de dolari. Cât despre moartea lui Biggie, acesta rămâne un mister, spune Chuck.

Eu tind să cred că Suge Knight este responsabil pentru moartea celor doi artiști, deoarece a fost unul dintre cei mai influenți oameni din industria muzicală și în același timp un gangster de temut, cu siguranță ar fi putut scăpa basma curată prin intermediul relațiilor și statelor de plată. Rivalitatea dintre East și West Coast îmi pare a fi zgomotoasă însă nu atât de tare încât să se ajungă la uciderea unor două mari legende ale Hip-Hop-ului precum Biggie și Tupac.

Vă invit să trageți singuri concluziile.

Filmul se sfârșește cu o scenă remarcabilă în care apare mama lui Notorious B.I.G într-o mașină, escortată, ducându-și copilul pe ultimul drum, iar oamenii au ieșit în stradă cu pancarde dedicate artistului decedat. Violetta Wallace realizează ceea ce a însemnat fiul său abia atunci când îi aude vocea acestuia datorită unui fan din public care pune pe casetofon piesa intitulată ”Hypnotize”, spre deliciul mulțimii îndurerate.

Project Manager at Hip Hop Brain && Chief Editor at Eragon Vibes.

2 thoughts on “Recenzie: Notorious (2009)

Lasă un răspuns